piątek, 13 maja 2016

Excel Korzystanie z funkcji, funkcje tablicowe

Excel posiada wiele wbudowanych funkcji. Są umieszczone w grupie Formuły
w podgrupie Wstaw funkcję. W oknie wyboru otwieranym po kliknięciu ikony
Wstaw funkcję możemy je wyszukiwać alfabetycznie lub tematycznie. Wybór
właściwej funkcji otwiera jej okno parametrów, gdzie należy wpisać lub wybrać
z arkusza zakresy komórek zawierających te parametry. Gdy funkcja ma nazwę
łatwą do zapamiętania wygodniejsze jest bezpośrednie wpisanie do komórek arkusza
nazwy funkcji i jej parametrów. Funkcje, tak jak formuły, poprzedzamy znakiem
równości.
P R Z Y K Ł A D
Korzystając z kreatora obliczymy wartość funkcji ŚREDNIA dla zakresu danych
zawartych w arkuszu Funkcje skoroszytu Excel.xlsx.
1. Średnią wyznaczymy w komórce C4:
ustaw kursor w tej komórce,
wybierz ikonkę Wstaw funkcję, wyselekcjonuj kliknięciem w lewym oknie
grupę funkcji Statystyczne i wybierz z tej grupy (okno prawe) funkcję
ŚREDNIA,
w oknie funkcji, w polu opatrzonym etykietą Liczba1, wprowadź zakres analizowanych
danych, (u nas A2:A41),
zatwierdź przyciskiem OK.
Gdy znamy nazwę funkcji, wygodniej posłużyć się bezpośrednim wpisywaniem
funkcji do arkusza. Musimy pamiętać o poprzedzeniu nazwy funkcji znakiem =
i poprawnym wpisaniu jej parametrów. Dla funkcji z przykładu będzie to formuła:
=ŚREDNIA(B2:B41).
Funkcje tablicowe jako wynik pozostawiają więcej niż jedną liczbę. Wprowadzanie
tych funkcji musi być poprzedzone wyselekcjonowaniem obszaru, w którym
funkcja pozostawi swoje wyniki. Po wprowadzeniu parametrów zatwierdzamy je
klawiszami: Ctrl, trzymając Ctrl wciskamy Shift, trzymając oba klawisze wciskamy
Enter. Jako przykład może posłużyć funkcja CZĘSTOŚĆ lub REGLINP. Ich

użycie jest omówione w tych miejscach, gdzie są stosowane. ZOBACZ: Statystyka ekonometria prognozowanie>>>